בית הכנסת "אוהל מועד"

 
גולת הכותרת של הסיור בתל אביב במוצאי שבת שעברה, היה בעיני, הסיור שערכנו בתוך בית הכנסת"אוהל מועד" ברחוב שד"ל
הגענו בלילה וחיכינו בחוץ לתום התפילה. הצפיה היתה ארוכה, אך היתה שווה כל רגע.
 
 
הרוח החיה מאחורי הקמת בית הכנסת הספרדי, שכונה מאז הקמתו `אהל מועד" היה רבה הספרדי של העיר באותן השנים, הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל
יוסף ברלין היה האדריכל שהופקד על תכנון בית הכנסת שבו שילב אוסף סגנונות מרהיב.
 
בית הכנסת היה, ונותר אף היום, מרהיב ומפתיע כאחד.
הפעם בכוונתי להמעיט במילים ולתת לתמונות לדבר.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
"אולם התפילה הרבוע מעוצב בקפדנות,  מעל לאולם מתנוססת כיפה עוצרת נשימה (ממש כך!), המורכבת מחמישה עשר מתומנים המורכבים זה על גבי זה, כנגד חמישה עשר שירי המעלות."
 
 

 
 
 
 
קוביזם צ`כי
מניפות בפינות התקרה, הנראות כעבודות אוריגמי.
אוסף צורות הנדסיות, מנסרות, כוכבים ועוד.

 
 
 
 ארון קודש (או במקרה דנן –היכל) משולש. ובו ספרי תורה  רבים ועתיקים, חלקם מימי ראשית תל אביב
 
פתחו בפנינו את הארון ונזדמנה בידי הזדמנות נדירה לצלם את כותרות הספרים, הרימונים והכיסוי שלהם [החדשים יותר עשויים עץ מבריק ומעוצב, שמאבד, לדעתי, מעט מההוד של הכיסויים המוקדמים יותר (שילוב של בד וריקועי נחושת)]
 

איך יודעים שזה בית כנסת ספרדי?
ספרי התורה בבתי הכנסת האשכנזים עטופים יריעת בד בלבד, להבדיל מבתי הכנסת הספרדיים שהכיסוי של ספר התורה מעוצב כארון מהודר בפני עצמו.
 

 
 
 
היתה לי הזדמנות להתמקד בשפע הרימונים המרהיבים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
*
 
 
 
השנדלירים
 
 
המקום שימש כסליק בימי המנדט הבריטי וגם כמקום אימונים של האצ"ל והלח"י
המרפסת שבה דלתות המובילות למקום האימון של הלח"י
 
 
 
לוח התורמים, בינהם משפחות שלוש, אלפסי ולירו ועוד

 בול בית הכנסת אוהל מועד בת"א
תאריך ההופעה: 23/08/1983
ערך נקוב 3 שקל
מעצב: אסף ברג
 
*
בהזדמנות הזו אני רוצה להודות לחברתי תילי, שההדרכה שלה היתה עונג גדול. הידע שהיא הפגינה, האישיות הנעימה והנושא המרתק של הסיור, הפכו אותו לחוויה בלתי נשכחת
 
 
 
השתקפות כיפת בית הכנסת בבנין שליד (צילום תילי)
 
עוד על בית הכנסת ניתן לקרוא כאן
 
32 תגובות ל-“בית הכנסת "אוהל מועד"

  1. הבטחת וקיימת, איזה מקום קסום
    את יודעת שיש לי אהבה לבתי כנסת באשר הם ולמרות שהכנסיות והמסגדים תמיד נראים לי יותר מפוארים ונוצצים ספרי התורה עושים לי ניצוצות בלב. תיכף ראש השנה וסוף סוף בתי הכנסת התמלאו במתפללים – מקסים מקסים , וההיסטוריה , והכל גלום בשם הראשוני "אוהל מועד". שבת שלום מותק

  2. פ נ ל ו פ ה

    מקסים ומלא הוד והדר
    תודה ששיתפת

  3. אישה ממקום אחר

    ראיתי
    את התמונות

  4. מקסים
    התמונות בהחלט מדברות בעד עצמן

  5. הרימונים
    נהדרים.

  6. איזה יופי של תמונות
    את יודעת את מה הכי אהבתי

  7. אופל כחול

    תמונות נהדרות
    סיור מדהים ומעניין ,מקום מיוחד ,

  8. יופי של תמונות
    את מכניסה אותנו באמצעותן לאווירה של חגי תשרי.

  9. איש מול ים

    נוסטלגיה

  10. כמה התרגשתי..
    וכמה דיגדגו לי האצבעות המיקצועיות…

  11. וגם שנה טובה ונסיעה עוד יותר. …

  12. איזה מקום מיוחד!
    לא חושבת שיצא לי להיות שם

  13. ד ו ר י ת ה

    ואוו
    איזה יופי!!

  14. מטוב עד רע

    מ ק ס י ם !

  15. יפהפה.
    אני חייבת לבקר שם.

  16. נכון… (-:
    כבר השם נותן את האוירה.

  17. תודה לך מותק }{

  18. שמחה שנהנית
    ושהצלחתי להעביר את היופי הזה

  19. תודה סמדרי (-:

  20. תודה יקירה
    כשהמילים באות ממך, עבורי זו מחמאה מכופלת

  21. את יודעת ש…
    נדבקתי ממך ((-:

  22. אין סיכוי מותק
    אני לא מבינה כלום בצילום

  23. חמדתי, ברור לך שלסיור בחנוכה
    אני באה!

  24. בעיני זה בית הכנסת
    הוא סך כל הפרטים

  25. פסדר…
    תבררי בעיריה מתי הוא פתוח, לכי לשם ודברי עם מי שאחראי

  26. תודה מותק

  27. שווה נסיעה לעיר הגדולה
    אילולאי הסיור אני מניחה שגם אני לא הייתי יודעת עליו

  28. באמת מקום מדהים
    עכשו עם העדשה החדשה שלך

  29. תודה (-:
    שמחה שאהבת…

  30. אני בטוחה שתהני
    המבנה מרשים מאוד פנימית וגם מבחוץ

  31. לפי המידע המצורף הם אחרי! שיפוץ יקר

  32. טוב…
    אבל בכל זאת כדאי ללכת לדבר על זה

כתיבת תגובה

