שפל רוח

 
הרשומה הזו מוקדשת לסיון אהובתי, ששירת ימי הבניים זו אחת האהבות הגדולות שלה.
 
במסגרת לימודי סיימתי זה עתה יחידה של שמונה מפגשים בשירת ימי הביניים – שירת ספרד. סוגה שבעת לימודי בתיכון שנאתי, והנה פתאום גיליתי איזו שירה נהדרת זו. כל שיר ופיוט חגיגה בפני עצמה.
 
בחרתי בפיוט של רבי שלמה אבן גבירולשפל רוח (אני ממליצה ללחוץ על הקישור ולשמוע את השיר תוך כדי הקריאה, תנו לו להטען פעם אחת ולאחר מכן לחצו שוב ושמעו אותו. אפשר לדעתי, לשמוע אותו ללא סוף)
 

שְׁפַל רוּחַ, שְׁפַל בֶּרֶךְ וְקוֹמָה, / אֲקַדֶּמְךָ בְּרֹב פַּחַד וְאֵימָה.

 

לְפָנֶיךָ אֲנִי נֶחְשָׁב בְּעֵינַי / כְּתוֹלַעַת קְטַנָּה בָאֲדָמָה.

 

מְלֹא עוֹלָם, אֲשֶׁר אֵין קֵץ לְגָדְלוֹ / הֲכָמֹנִי יְהַלֶּלְךָ, וּבַמֶּה?

 

הֲדָרְךָ לֹא יְכִילוֹן מַלְאֲכֵירוֹם / וְעַל אַחַת אֲנִי כַּמָּה וְכַמָּה!

 

אֲשַׁחֵר אֵל בְּרֵאשִׁית רַעֲיוֹנַי / אֲשׁר לִשְׁמוֹ תְהַלֵּל כֹּל נְשָׁמָה.

 

הפיוט שייך לשירת הקודש – יעודה להכנס לתוך התפילה. זה פיוט מהסוג "רשות נשמת" רשות לתפילת "נשמת כל חי תהלל שמך" המילים בסוף הפיוט מצביעות על התפילה שלה הוא קודם.   

הנמען הוא הקב"ה או האדם עצמו בעמידתו מול אלוהיו. התבוננות האדם אל תוך עצמו.

אצל שלמה אבן גבירול , התפילה היא מתוך נמיכות האדם כלפי בוראו. הנמיכות היא רק מול אלוהיו. מול היתר – אדנות.  

עמידה כפולה – מול האל קטן, מול שיר ויצירה שַּׂר 

אֲנִי הַשַּׂר

וְהַשִּׁיר לִי לְעֶבֶד

 

תחילת השיר בנמיכות כשעומד לפני הקב"ה, עמידה מתוך פער המעמדות. –"שפל רוח ושפל קומה" אנפורה, מילה שחוזרת בראשי שורות כדי הדגיש את הקצב של "שפל". "לפניך" רק כשאני עומד לפניך אני נחשב בעיני, לפני אחרים לא!!!. התבוננות שלי אל תוך עצמי, ולא מול אנשים אחרים, בדימוי שאני בונה כאן.

דימוי משולש – 1. תולעת 2. קטנה 3. בתוך האדמה.  דימוי כל כך מנמיך כדי להציג את תחושת השפלות אליה אני מגיע מול הקב"ה. מול השאר אני בתפיסת עצמי נכונה, אבל מול הקב"ה זה לא כך ( הרשב"ג היה בעל אישיות דכאונית)

"מלוא עולם אשא אין קץ לגדלו" תפיסת עצמו מול הקב"ה מן הטבע, אין אפשרות לבטא את עצמת גדלו של הקב"ה, אפילו מלאכי שמים לא יכולים לבטא את גדלו ועצמתו. הוא מכיר את התנ"ך ויודע מתוך סיפורי המקרא, על דלות מילותהם מולו.

 "כַּמָּה וְכַמָּה" הכמה, בשני מובנים שונים. כְּמִיהָה (השתוקקות) וכמות.

"תהלל כל נשמה" כאן מגיעה התפילה "נשמת כל חי" שלפניה בא הפיוט הזה.

להקת המדרגות להקת רוק דתית המורכבת משני יוצרים, הוד דיין ואילן דימרי. הם חלק מהרנסס העכשווי ששב אל הפיוטים, אל ימי הביניים בלחן מקורי. סינטזה בין חדש לבין ישן, בין חילוני לבין דתי. הביצוע שלהם ל"שפל רוח"מדהים, מוסיקה שמפרשת את השיר.

לפיוט הזה מסורות שונות, לכל קהילה ועדה המסורת המוסיקלית שלה.

 

28 תגובות ל-“שפל רוח

  1. ליידי סנו המקורית

    מרתק פשוט מרתק
    ובאמת מתאים לסיון הקסומה תודה למדתי עוד דברים חדשים באהבה ושבת נעימה משלגיה

  2. קובי אייל

    כל הכבוד לך !
    תודה לך, איך את מביאה בבהירות שירה מיוחדת זו 1

  3. אישה ממקום אחר

    נפלא באמת
    אהבתי מאוד לשמוע את הביצוע של ה`מדרגות`.

  4. ממש נפלא

  5. איש מול ים

    ברוב פחד ואימה אשבחן אחת ועוד אחת
    אני לא מאמין

  6. אופל כחול

    איזו נוסטלגיה
    העלית . . .

  7. איזה יופי של שיר וניתוח
    גם לי היו קשיים עם השירה הזו בתיכון

  8. רשומה בתוך רשומה בתוך ….
    עולם ומלואו ברשומה אחת

  9. אהבתי לקרואה ולדעת עוד משהו….
    וגם להיזכר בעבר.

  10. השירה
    פחות מובנת לי אבל ההקדשה לסיוון מובנת לי מאוד.

  11. שמחה שאהבת }{
    אולי אביא עוד כמה יפים בהמשך

  12. שמחה שאהבת
    שבת נפלאה לך (-:

  13. הזכרונות שלי מהשירה הזו
    היו כל כך לא נעימים

  14. (-:
    אני כל כך מוקסמת מהעולם הזה שנהדר ל לשתף בו גם אחרים

  15. נכון שהוא נפלא?!
    אני התאהבתי

  16. איזה יופי של יצירה
    יצרת פה (-:

  17. וואלה…
    לי זכורים השעורים בתיכון כסיוט מתמשך

  18. תודה דארלינג e
    שמחה לדעת שלא רק אני לא הסתדרתי עם השירה הזו בתיכון

  19. כאוהבת שירה
    אני מקווה שנהנית מהשיר

  20. תודה רוני
    שמחה לשאהבת

  21. (-:
    את השירה הזו, למדתי להכיר באמת רק עכשו

  22. תודה !! זה נפלא
    וברכת החג חוזרת אליך מוכפלת 🙂

  23. את הפרוש המלא
    קיבלת באפיק אחר (-:

  24. קניתי את הדיסק שלהם
    הוא על עך נפלא

  25. פ נ ל ו פ ה

    מיוחד ואחר
    תודה על החשיפה

  26. נפלא!!
    אני כל כך אוהבת את השירה הזו אין בה תחכומים מבחינת מבנה אבל מבחינת תוכן, דימויים ומצלול היא עולם שלם ומלא

  27. איש מול ים

    רשב"ג?
    רשב"ב?

להשאיר תגובה

