האישה מסרייבו

 
 
חוויתי היום את אחת החוויות העוצמתיות שלי בעת האחרונה. הוזמנתי להקרנת חגיגית של הסרט "האישה מסרייבו" סרטה של אלה אלתרמן ויהודה ביטון על מהלך הצלה הדדי של מוסלמים שהצילו יהודים במלחמת העולם השנייה וניצלו בידי הניצולים במלחמה בסרייבו. הסרט יוקרן בערוץ הראשון לקראת יום השואה הבינלאומי. הסרט הוקרן בפסטיבל חיפה.
 
הסרט מחזיר את שרה פיצניץ גיבורת הסרט, עם בתה סטלה לסרייבו עיר הולדתה, ומאיר את יחסי יהודים-מוסלמים מזווית חדשה.
 
שרה עובדת ב"יד ושם", במהלך הסרט אנו מתוודעים לקורות חייה המאוד מיוחדים של שרה. שרה היא בתה של "חסידת אומות העולם" זינבה הרדגה, שהיתה מוסלמית שהצילה את משפחת קביליו במלחמת העולם השניה.
משפחת קביליו היא שמצילה את משפחתה של שרה ואימה במהלך מלחמת סרייבו. שרה שהיתה מוסלמית מתגיירת בארץ עם בעלה וילדתם. אימה של שרה זינבה נפטרת בארץ וזוכה להיות המוסלמית היחידה שקבורה בבית קברות יהודי על פי בקשתה.
 
 
שרה ובתה סטלה
 
במהלך הסרט חוזרת שרה עם בתה לסרייבו, ונפגשת עם משפחתה המפוצלת. אחותה המוסלמית זרפה החיה בסרייבו ואחיה הנוצרי סלקו החי במקסיקו. הם חוזרים ומשחזרים את אימי המלחמה, את זכרונות הילדות. יחד הם מנסים להבין את המהפך שעברו ממצילים לניצולים, ואת ההשלכות על המשפחה המיוחדת.
בתה סטלה ששרתה כקצינה בחיל אוויר הישראלי, ורואה את עתידה כיהודיה וישראלית, משחזרת אף היא עם המשפחה את אימי המלחמה דרך עיניה של ילדה קטנה.
 
הסרט הזה חורט אל תוך הנשמה את עוצמותיה המיוחדות של שרה, אישה בלתי רגילה, מרגשת, אנושית כל כך ואת המשפחה המיוחדת הזאת, שהיא שעטנז של שלושת הדתות שיכולות לחיות בכפיפה אחת ליד השניה ועם השניה במשפחה אחת.
 
הסרט הזה מלווה אותי במחשבותי כל היום, ויש להניח שימשיך ללוות עוד זמן רב. הוא התחבר אצלי אל העולם האישי שלי, עולם השואה והצלתה של אימי בידי משפחה הולנדית נוצרית דתית. חיבורים לא צפויים שקורים גם היום, כשהורי כבר אינם ולמרות זאת, השואה טבועה עמוק עמוק בנשמתי, וכל פעם היא מתרגשת עלי מחדש מזוית שונה ובלתי צפויה.
 
את החוויה הזו אני חייבת לעוד אחת מחברות הילדות שלי, החברה הכי ותיקה שלי בקבוצה, אורית (אנחנו מכירות מגיל חמש בערך), שנשואה לשמשון ינאי שהוא היה איש הקול בסרט הזה ובזכותם יכולתי לעבור את החוויה המרגשת הזו של הסרט. תודה!
 
אל תחמיצו את הסרט המרגש הזה ביום הזכרון הבינלאומי לשואה, ה – 27 לחודש.
 
*                                                      

על הסרט בוינט

 

30 תגובות ל-“האישה מסרייבו

  1. לא ראיתי את הסרט
    אבל לפי מה שאת כותבת זה צריך להיות סרט ממש מעניין ,

  2. קדחת צהובה

    העברת את החוויה
    האם זה מוקרן בבתי הקולנוע?

  3. מצילים וניצולים
    רשומה מרגשת ויותר מכך, הסיפור מחזיר אותי אחורה בזמן – לסיפוריה של אמי

  4. מסמך אנושי מרגש
    תודה שהעברת אלי את החויה

  5. אופל כחול

    רשומה מרגשת
    על תיעוד מרגש ,אנושי ונפלא

  6. קובי אייל

    תודה מיוחדת
    על שאת משתפת אותנו !

  7. ככה כרגיל כמו בכול שנה… זה מגיע.
    אני יכולה ומודה יום יום למשפחת אנדרס על מה שעשו וגם אם ביחסים שלי עם אמא שלי דפוקים בכול זאת אחרת לא היו יחסים ולא הייתי קיימת.

  8. גלגל החיים
    מפחיד לחשוב אבל כנראה שיש משהו באמרה שהכל חוזר.

  9. תנועת בראון

    תודה על ההמלצה, אצפה
    יחד עם הבכורה.

  10. האישה מסרייבו
    הסרט היה מרגש ועשוי היטב.

  11. כולנו פגיעים
    גם אם לרגע נדמה לנו שאנחנו בצד החזק…

  12. איש מול ים

    גם לי גם לי תזכירי ואגב
    לאח וויתי מפגש עם שום איש מן השואה. 383 מבני משפחתי הושמדו. זולת אבי שאיש נבון היה ושנים לפני עלית הנאצים היגר לארץ כמעט בדחקות.

  13. שיא שמול ים

    התכוונתי אף איש מבני משפחתי
    ולא בכלל

  14. ד ו ר י ת ה

    נשמע סרט טוב
    וגם אני אחכה שתזכירי לי

  15. הסרט עדין לא הוצג
    יוצג בטלויזיה ביום השואה הבינלאומי

  16. לא חמדתי, זה יוקרן בטלויזיה
    גמני מתגעגעת אליך

  17. כן יקירה…
    מסתבר שהרבה מאיתנו (הורינו) ניצלו בזכות אנשים טובים

  18. תודה סמדרי אהובה
    שבת נפלאה לך

  19. תראי תראי
    זה בשבוע הבא בטלויזיה

  20. תודה לך קובי
    גם אתה בן הדור השני?

  21. ככה בכל שנה
    ןעכשו,

  22. כן, כנראה יש איזה גלגל בחיים
    תצפי מותק

  23. אני חושבת ששתיכן
    תתרגשנה בסרט הזה

  24. כן, הוא נפל אצלי בדיוק במקום
    של חלל וגעגוע

  25. אני אזכיר לך מותקית
    }{

  26. עוד בחיי הורי
    ערכו ביד ושם טקס חסידי אומות העולם ונטענו עץ בשדרה

  27. העיקר שאתה שיא! (-:

  28. סרט מרגש, ככה הייתי מגדירה אותו
    יש בו המון אלמנטים שנכנסים לנשמה

  29. קובי אייל

    דור שני
    לא מה שאת מתכוונת !

  30. חחחח, גם זה דור שני (-:
    אבל אחר, כמו שאמרת

להשאיר תגובה

