ארוחת הבוקר ההולנדית שלי

 
אחרי שסיון תארה לכם את ארוחת הבוקר ההולנדית ועוד כמה הרגלים מגונים של ההולנדים, והבהירה לכם שמארוחת הבוקר הנהוגה במלון בו שהינו לא תשבעו, אני אצרף אתכם אל ארוחת הבוקר ההולנדית שלי. מראש אני מזהירה אתכם, לא רק שתשבעו ממנה, גם תשמינו! 
 
אני התענגתי בהולנד כל בוקר ממנה של זכרונות ילדות גסטרונומיים.
 
נכון שההולנדים לא יודעים מה זה ירק לארוחת הבוקר,  אבל גבינה ועוד כמה דברים מתוקים וטעימים להפליא (הזכורים לי מילדותי, בה קיבלנו חבילות מהולנד מלאות "ניסים ונפלאות" שכאלה) בהם הם מומחים
 
 
 
צלחת ארוחת הבוקר שלי
 
בצלחתי הונחו כל בוקר צנימים הקרויים בהולנדית "בֵּסְחַאיְיט" 
 (Beschuit),  שקיות  "הַאחֵלְסְלַאח"  (Hagelslag) – שהם פרורי שוקולד, גבינה צהובה הולנדית טעימה להפליא ולחמניית צימוקים שנקראת בהולנדית "קְרֶנְטֶה בּרוֹאוּטְיֶיה" (krentebrootje) ואיך יכולתי לשכוח, חמאה כמובן.
 
את הארוחה התחלתי עם הצנים העגול המדהים שמצפצלך בפה בעונג אמיתי שעליו מרחתי חמאה למכביר כדי שפרורי השוקולד שפיזרתי מלמעלה ידבקו לצנים ולא יתפזרו על הצלחת במקום להגיע אלי לפה. עונג שאי אפשר לתאר.
 
אלה הם טעמי ילדותי. חבילות הגיעו מהולנד (קופסאות מתכת סגורות וחתומות, עליהם היתה מודבקת מדבקה בכתב ידו העגול של סבי עם הכתובת שלנו) מהם, כמו מכובע קסמים, יצאו חבילות צנימים בצורת גליל וקופסאות פרורי שוקולד (ועוד מיני הפתעות עליהם אספר בפעם אחרת).
ארוחות הפינוק האלה נשמרו לשבת בבוקר, כדי שהעונג ימשך זמן רב ולא יגמר בכמה ימים. כשהיינו ילדים ממש טובים, זכינו לכך גם מידי פעם באמצע השבוע.
 
 
 
 "בסחאוייט" עם "האחלסלאח"
 
 
לאחר טקס הצנימים, בתחילת הארוחה כל בוקר באמסטרדם הגיע עת לחמניית הצימוקים.
 
לחמניה טריה ורכה נחצית לשניים, נמרחת בחמאה הולנדית נפלאה ועליה אני מניחה שתי פרוסות של גבינה צהובה.
 
 
הלחמניה החצויה על צלחתי
 
כשהייתי בת שמונה, ביליתי את כל החופש הגדול בהולנד. סבתי הביאה לנו כל יום לחמניות טריות שכאלה מהמאפיה. הן הגיעו בצרורות של עשר לחמניות, שהמשפחה חיסלה בגיל ובששון. הן מזכירות קצת את חלות הצימוקים שלנו בארץ, אבל שונות עם טעם של זכרון ילדות מתוק. יש לחמניות עוד יותר משובחות, עם אגוזים בנוסף לצימוקים. סיון חיסלה כאלה בהנאה רבה…
 
 
 הלחמניה מוכנה, עכשו רק נותר לקחת ביס
 
להולנדים יש בעיה אחת אליה אני לא מצליחה להתרגל. הם שותים קפה בכוסות מיניאטוריים עם כפיות מיניאטוריות. מאחר ואני זקוקה בבוקר לכוס קפה "כהילכתו" – הווה אומר, מאג ענק, במלון נאלצתי להשתמש בקערה שהיתה מיועדת ללבן ולגרנולה.  אם תעיפו מבט בתמונה תוכלו לראות את שתי כוסות הקפה המנייאטוריות של סיון ליד "קערת" הקפה שלי.
מאחר ואני מכורה לקפה שחור עלית, יצאתי  להולנד עם כמה חבילות קפה במזוודה וסיוון בהגיעה הביאה איתה מטען נוסף.
 
 
 ג`ארת הקפ
ה שלי מלאה גרגרי קפה שעדין לא שקעו
 
כל בוקר, ישבה סיוון מביטה פעורת פה בארוחת הבוקר שלי, שהיא שומעת סיפורי נוסטלגיה ביחד עם גרגורי הנאה בלתי פוסקים.
 
הולנד היא בשבילי תמונות ילדות, קולות וטעמים , שזר לא יוכל להבינם.
 
 
*
הילדים שלי ירשו בגנים את האהבות האלה שלי. מחר אני הולכת לקנות להם חבילות של "האחלסלאח". הבן הצעיר שלי "דרש" ממני להביא "שלוש חבילת רק לנו!" (סיון עדה) שחלילה לא אתן לאחיו מהמנה שלו.
 
 
33 תגובות ל-“ארוחת הבוקר ההולנדית שלי

  1. יפה וממש מוכר חחחחחחח (e)
    זה ממש ארוחה הולנדית חחחחחחחח

  2. :-))))))) אוי ג`רת הקפה
    לא סיפרת להם כמה המלצר היה מזועזע ששתית קפה בקערת הקורנפלקס שלהם :-))))

  3. תגידי….
    לא איכפת לי איך קוראים להם בהולנדית..

  4. אוףףףףףףף
    אני לא מרשה לעצמי דברים כאלה אני מ2 פרוסות לחם קל עם קוטג` 5 אחוז עולה במשקל:(

  5. ושכחתי……..
    כזו ג`רה של קפה היתה מריצה אותי לשרותים כל 5 דקות:)

  6. (((:
    ארוחת בוקר הולנדית, אי אפשר לטעות ((:

  7. ד ו ר י ת ה

    באמצע הלילה לקרא אותך
    עשית לי רעב

  8. נהנתי לקרוא על הטיול שלך
    בהולנד וגם מהתמונות.

  9. תנועת בראון

    אני מזדהה עם יאיא
    אני חייבת לאכול משהו אחרי שאני קוראת תיאור כזה מצולם.

  10. ריש עלום השם

    מממממממממ…
    מזכיר לי את אומלט התפוחים

  11. לילה טוב לורי (-:

  12. אז יאללה לקנות
    ולהנות

  13. מותק תמצתי
    אחרת היתה יוצאת רשמה באורך הגלות

  14. מותק, חיים רק פעם!
    שכל אוהבי השדופות

  15. נו טוב…
    אני עדין לא סובלת מהבעיה הזו

  16. ראיתי
    שאת לא מכורה למתוק

  17. פעם מישהו חשב
    שיש לי נמלים על השיש…

  18. שמתי פס!
    אני בחופש לא???

  19. באמת???
    מעניין

  20. תודה יאיא
    תשמע,

  21. נראה אם אספיק לפני שאת טסה
    מקסימום כשתחזרי (-:

  22. יופי שחזר לך החשק!
    e

  23. חחחח
    נחשוב על משהו

  24. מה את חושבת?
    יחד עם הרשימה של הלחמניות במאפייה יש כבר לחם אגוזים.

  25. נו אז אני מבינה
    שכולם אצלך חוגגים השבת (-:

  26. ברור 🙂
    אחד שמתי מקודם (עם זיתים),

  27. מממ…. ימי….
    נראה שחוזר לי התאבון

  28. הבאתי מטעמים
    רוצה???

  29. כשאת חוזרת תבואי אצלי…
    יש לי קופסא של האיך את קוראת להם השוקלדים הפרוריים האלה במקרר …

  30. קדחת צהובה

    אחלסלאח
    זה כל ילד מכיר,אפילו שלי (טוב נו עם שלושה חברים טובים שאמותיהן הולנדיות- הרי בכל קבוץ יש כמה הולנדיות ) והחבילות מהולנד הזכירו לי את החבילות של חג המולד שקבלנו מאיטליה.

  31. הייתי
    מוכנה לראות את הפרצוף של המלצר למראה קערת הקפה שלך…..

  32. איפה ניתן להשיג בארץ את האסחלאח?

  33. אצל ביאטריס, ברחוב בצלאל פינת קינג ג'ורג' בתל אביב
    גם בהרצליה בבית יוליאנה יש חנות

כתיבת תגובה

