בית הקברות היהודי במידלבורג

 
אחת הסריטות העמוקות שלי היא האהבה לבתי קברות יהודים עתיקים. בפעמים קודמות הייתי בבית הקברות בחרוניגן, באנקהאויזן, בכמה מקומות בדרך, שהקברים הציצו אלינו מבין הירוק.
  
 בתי קברות יכולים ללמד לא מעט על החברה שיוצרת אותם. על האנשים, על המשפחות שלהם. על המעמד החברתי שלהם. מה הם עשו למען החברה, אם… מה מבקשת המשפחה לשדר כלפי חוץ…
 
במידלבורג שני בתי קברות, האחד עתיק יותר מהשני. בראשון קבורים היהודים הפורטוגזים שנמלטו מספרד עם הגירוש. על הקברים כיתוב בשפה הפורטוזית.
 
בית הקברות נמצא בלב שכונה בקצה העיר, ברחוב הנקרא סמטת היהודים.
 
 
סמטת היהודים
 
הקברים בו עתיקים מאוד, מאחרי הגרוש ועד שנת 1705, שבו נקבר היהודי הראשון בבית הקברות "החדש". קשה היה לי לזהות את הכתב עליהם, והם רובם ככולם, אופקיים. על קברו של בנימין דיאז דה קוסטה כתוב, אם הצלחתי לזהות נכון :
 
Beniamin Diaz De Costa
 SEBAT DO ANO- – – – –
    26SNA AEMA- –
GOZE DES CANCO
 
אין לי מושג קלוש מה זה
 
 
קברו של בינימין דיאס דה קוסטה ( Beniamin Diaz De Costa )
 
בבית הקברות הזה קבור מנשה בן ישראל. עד שהגעתי למוזיאון באמסטרדם לא ידעתי מי הוא.
 
 
קבר מנשה בן ישראל – אחרון בשורה ומוגבה.
 

מנשה בן ישראל – מוזיאון הסטורי יהודי באמסטרדם

מנשה בן ישראל היה מחשובי המנהיגיגם ודובר קהילת אמסטרדם. היה בעל קשרים בקהילה הלא יהודית והיה אחראי להבנות שהושגו בין הקהילה היהודית לנוצרית. בין חבריו נמנה גם רמברנט שאף צייר אותו.
 
בית הקברות הישן מוקף גדר דקורטיבית שעוצבה על ידי אמן בלגי. אין אפשרות להכנס אליו, טיפסתי על הגדר וצילמתי.
 
 
שער בית הקברות (הגדילו כדי להנות מיופיו)
 
כאמור, בשנת 1705 נפתח בית קברות חדש במידלבורג ושמו: "בית חיים". בשנת 1900 נבנה בית הטהרה שבכניסה אליו. העיצוב שלו הוא בסגנון אר-נובו.

בית הטהרה והכניסה לבית הקברות

השלט בכניסה

  אני נכנסת ונכבשת ביופיין של המצבות המעבירות אותי לעולם אחר, שונה, מרגש.

חלקת הילדים (היה בן עשר במותו-כתוב מאחור)

"קומי אורי כי אם נחלי דמעות, זלג
עיניים
ואבלו יודעייך, על פרידתך רפו וכשלו כל ידיים וברכיים, יללה הוציאו יוצאי ממעיך, אך אתה זהרך נהדר כפליים…"

ללכת בין המצבות ולהתרגש. מהשפה, מהפסוקים הנבחרים, מיופיין של המצבות ושימורן. בעודי מהלכת בין המצבות,  הפתעה – מאובנים בתוך אבני המצבה, דבר שמעולם לא ראיתי. קונכיות, צדפות, צמחי ים (להגדיל).

 

מדהים…

 גבר יקר ורב מפעלים
 
 
נפשנו כצפור נמלטה
 
 
דמעות נשפכה מבני עירנו
לבבנינו נשברה בקרבנו
 
 
איש הישיש תם וישר וסור מרע…
 
 
 
אישה וישרה ואיש ישר (זוג למופת)
 
 
 
מתוקה שנת העובר…
הלך למנוחה במוצאי מנוחה
 
אח איזו שפה… תענוג המתגלגל על השפתיים, מצטלצל באוזניים.
 
 
 
פנים בית הטהרה
 
 
 
 
האחראי על בית הקברות גר בבית הסמוך לבית הטהרה.
 
 
בשנת 2000 שופץ בית הקברות
תענוג לשוטט בו.
 
 
 
 עוד על מנשה בין ישראל אפשר לקרוא בויקי
20 תגובות ל-“בית הקברות היהודי במידלבורג

  1. הר הקסמים

    גמאני אוהבת בתי-קברות,
    לאו דווקא יהודים.

  2. יפההההה ומרגש (e)
    בעיר הקטנה שאני גרה ליד הגבול הגרמני,,,,,,,,,,יש בית קברות של יהודים ,,,,,,,,אבל במשך 50 השנים האחרונות אולי אחד או שניים נקברו שם,כל היהודים שהיו בעיר עזבו לצעיר,,,,,,,,,,,נישאר הבית כנסת של העיר,,,,,,,שניפתחת פעם בשנה יום כיפור,

  3. נ,ב (e)
    מתקנת את המילה

  4. יפה
    אבל טיפה מלנכולי.

  5. בתי קברות עתיקים
    משרים אווירה אחרת – של הסטורייה…

  6. כבר דיברנו על השריטה :-))
    אבל התמונות משובבות נפש, הזכירו לי את בית הקברות ברעננה }{

  7. מדהים!
    בתי קברות עתיקים הם פשוט מדהימים.

  8. מתגעגעת
    למרות שאינני נראית אני כמו דנידין. רואה הכל, עוקבת בדבקות על המתרחש פה בבלוג ובמקביל לו, נהנית מאוד לרוב, עצובה כשמתאים ובעיקר מתקנאת (אך קנאה טובה) שאינני נוטלת חלק בטיול הזה. פעם תכננו יחדיו מסע להולנד, זוכרת? המשיכי לבלות בנעימים, עשי חיים ומלאי מצברים – מגיע לך והכי חשוב, שובי בשלום לקן, וכמו שאמא שלי היתה אומרת "שמלאכים ישמרו עלייך".

  9. בתי קברות זה לא אני
    בטח אבלה שם מספיק זמן אחרי מותי……..למרות שאני עם הקלסטרופוביה שלי מעדיפה שישרפו את גופתי ויפזרו לכל רוח:)

  10. ריש עלום השם

    מרגש ועצוב
    שקהילות כל כך מפוארות

  11. לבתי קברות לא יהודיים לא נזדמנתי
    למרות שראיתי פה תוכנית דקומנטרית מדהימה על בית הקברות בפריז

  12. תסכימי להגיד לי איפה את גרה???
    אפשר במסר

  13. בית קברות זה לא אולם ריקודים (-:
    לא מפתיע אם כך שזה קצת מלנכולי, לא?!

  14. העברית הזאת
    הכל כך נפלאה

  15. רעננה?!
    הרסת אותי

  16. כן, גם אותי הם מרגשים
    כמו שאמרת

  17. יקירתי
    כייף שהצצת והשארת סימן

  18. חחחח
    את חושבת שתסבלי מהקלסטרופוביה

  19. תודה…
    במידלבוג יש דווקא קהילה יהודית פעילה

  20. ריש עלום השם

    מצד שני, צריך להודות
    שהאורתודוכסיות (מילה ארוכה…)

להשאיר תגובה

