פעם אני אדבר – נעים עריידי

 

פעם אני

אדבר

ואת מחיר דברי

אוכל לשלם.

 

עוד תראו

אם ישבר לי

אומר את הכל

את כל שהיה

טמון בשבריי.

 

אני אומר –  

יש לי מה לומר.

ודי.

 

כך נקרא הערב שאתמול השתתפתי בו פעם אני אדבר (אחרי בילוי שלי עם סיון)

מופע ספרות מיצירות נעים עֲרַיְידִי
בעריכת ובהנחיית מאיר עוזיאל
בהשתתפות: אודיה קורן, ערן צור, דן כנר, האחים צנחני, להקת המחול הדרוזית, יואב יפת, איציק גבאי, ד"ר נעים עריידי, מיטל עמר ועוד

ד"ר נעים עריידי, משורר בן העדה הדרוזית, נולד ב-1950 בכפר מעאר שבגליל. את השכלתו האקדמית רכש באוניברסיטת חיפה, בחוג לספרות עברית והשוואתית. עבודת הדוקטור שלו באוניברסיטת בר-אילן עוסקת בחקר שירתו של אורי צבי גרינברג. עריידי כותב את שיריו בעברית ומעיד על עצמו שהוא "משורר ערבי-עברי – עברי-ערבי לסירוגין."  השניוּת היא אבן יסוד בשיריו של עריידי, שחי בין שני עולמות ומעורב בהוויה הפוליטית, התרבותית והחברתית של יחסי יהודים-ערבים בארץ. יצירתו, בעברית העשירה שלו, היא מקורית, אופטימית, אישית מאוד ואוהבת גם בעיצבונה.

 להודות על האמת, אילולאי הציעה לי חברה, שמכירה אותו אישית, לבוא איתה לערב הזה, יש להניח שהיה לוקח עוד זמן עד שהייתי מתוודעת לשירתו של נעים עריידי

.

מאיר עוזיאל הנחה ערב מרתק, כשהוא מספר על המשורר, שחקנים ואמנים אחרים קוראים שרים ומשחקים משירתו ומקטעי פרוזה שלו. בחלק האחרון עלה עריידי בעצמו לבמה, שוחח עם מאיר עוזיאל וגם קרא משריו שלו.

 

עריידי עשה הסטוריה בתולדות החברה הישראלית. הוא הראשון מבין כל האוכלוסיה הלא יהודית שכתב בעברית במקור. היצירה הראשונה שלו שפורסמה במוסף סיפרותי היא "מבט אל עבר ירושלים" שפורסמה בשנת 1970 במוסף של העיתון "דבר" שהיה דאז המוסף היוקרתי ביותר.

 

אולי נאסוף
את כל האבנים הגדולות
שבהרי ירושלים.
אולי נבנה
כותל אחר
מסגד אחר
וכנסיה אחרת.
אולי
נשכח טעויות העבר.
אולי
סוף סוף נבנה
עיר אחרת
לא בהרי ירושלים
נקרא לה ירושלים.

 

 

יצירתו הראשונה הופכת נושא לפולמוס בקרב החברה הישראלית. האם משורר לא-יהודי יכול לכתוב יצירה בעברית? מדוע הוא עושה זאת? האם יש מסר מיוחד בעצם הכתיבה בעברית?

 

 ערן צור שר את "ירושלים אהובתי" שנכתב ע"י נעים עריידי. הוא ממשיל את העיר ירושלים לילדה קטנה שכולם אוהבים ורוצים אותה לעצמם. מתוך אלבומו האחרון "חותך בחתך הזהב" זהו שיר פואטי מקסים.

  "היה הייתה ילדה יפהפיה ולה קראו ירושלים, ולכשגדלה כולם ניסו לחתוך אותה לשניים, אלא שעל שני דברים לא ויתרה – על התפילה ועל השמיים."

יוסי חרסונסקי כותב על השיר: "מוסיקלית, יצא לצור שיר שיש בו כול מה שצריך להעביר מסר. הפסנתר, הגיטרות וגם כלי המיתר שרים איתו את השיר היפה הזה, והנה מתברר שלא צריכים ללכת רחוק. הפשוט מנצח. ולצור יש גם את הפשוט הזה. נסכם: להקשיב פעם אחת, פעם שנייה. והייתי הולך על שלישית."

 

כאן תוכלו לשמוע דוגמית מהשיר הנפלא הזה, עם ביקורתו של חרסונסקי על כל האלבום. 

http://www.yosmusic.com/article.asp?id=2031

 

עוד שניים משיריו אותם קרא עריידי מעל הבמה.

 עכשיו

 

עַכְשָׁיו
כָּל הֶעָרִים נַעֲשׂוֹת דּוֹמוֹת לְעַצְמָן
וְכָל הַנָּשִׁים נַעֲשׂוֹת דּוֹמוֹת לְעַצְמָן
וְכָל הָאֲהָבוֹת הוֹלְכוֹת וּמְאַבְּדוֹת עַצְמָן
לָדַעַת.
וַאֲנִי, הֵיכָן אֲנִי בָּא.
וּמָה אוֹמְרוֹת עָלַי הֶעָרִים
וּמַה חוֹשְׁבוֹת עָלַי הַנָּשִׁים
וְלָמָּה הָאַהֲבָה הוֹלֶכֶת לִי מִבֵּין יָדַי.
אוּלַי אָשׁוּב לַכְּפָר
שָׁם אוּלַי הַכֹּל עֲדַיִן כְּפִי שֶׁהָיָה פַּעַם
וְהַנָּשִׁים שָׁם צְעִירוֹת אוּלַי
וְאוֹהֲבוֹת וְיוֹדְעוֹת פָּחוֹת עָלַי
אוּלַי.

 

כן לא

כֵּן…
יָכֹלְתִּי לִהְיוֹת אָבִיךְ
כִּי אֲנִי אוּלַי בְּגִילוֹ
וְיָכֹלְתִּי לִהְיוֹת אָחִיךְ
כִּי אוּלַי אֲנִי דוֹמֶה לוֹ
וְאַתְּ
יָכֹלְתְּ לִהְיוֹת בַּת
וְיָכֹלְתְּ לִהְיוֹת אָחוֹת
אֲבָל,
אַתְּ לֹא!

לפני סיום קוריוז קטן. לפני תחילת הערב יצא עריידי החוצה לעשן סיגריה… חברתי ניגשה אליו והכירה לו אותי, כשהיא מציגה אותי כ"רשפים FLASHES "המשוררת. נעתקו מילים מפי. עד שהצלחתי להגיב על לחיצת היד שלו לקחו כמה שניות! לאחר מכן שאלתי אותה מה זה היה? היא השיבה לי, לכשאפוך למפורסמת (ממש ) יוכל נעים עריידי להגיד שהוא הכיר אותי עוד טרם פרסומי – חה! 

לסכום, היה זה ערב מהנה שחשף אותי לעוד משורר ישראלי נפלא.

 

עוד על עריידי אפשר לקרוא כאן

http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtSR.jhtml?itemNo=634982&objNo=58923&returnParam=Y

האתר של עריידי בו תוכלו למצוא משיריו

http://www.naim-araydi.coo.co.il/

 

26 תגובות ל-“פעם אני אדבר – נעים עריידי

  1. יפה לך!
    ושוב העולם הקטן הזה…

  2. גמני אוכל? גמני?
    חחח אוי גדולה ונראה לי שהפסדתי. חבל שלא נשארתי.

  3. קדחת צהובה

    לא יתכן בדיוק היום רציתי לספר
    על הערב הזה.

  4. נראה
    שהיה לכן אחלה ערב תחילה עם סיון

  5. הכרתי את
    שמו – לא מעבר…

  6. החוויות שאת מעבירה
    מערבי התרבות מעשירים אותי.

  7. מכירה את שירתו..
    ..גיליתי אותה בדרך מאוד מעניינת..

  8. בודאי יקירה..
    ..פעם הרי אספר לך הכל..

  9. מטבע הדברים

    תודה על השיתוף,,
    בהנאה רבה,,

  10. פניניאור

    איזה כיף…לכן…
    ערב שכזה ודאי מעשיר וממלא את הלב.

  11. בוא לא נגזים
    "משוררת דגולה" (-:

  12. נעים עריידי

  13. מיותר להגיד שגם הוא דור שני, נכון?

  14. באמת????
    את רוצה להגיד שהיית שם????

  15. בטח שהפסדת!
    מי שלא בא איתי

  16. בשמה רבה אעזור ככל יכולתי
    כן, בזמן האחרון הפכתי לצרכנית תרבות מהוללה (-:

  17. תודה על המחמאה e

  18. גם אני עד אתמול רק הכרתי את השם
    היום, כבר ישבתי מול הגוגל וקראתי עליו

  19. תספרי לי איך???
    כל ערבי התרבות האלה

  20. (-:
    כשאחזור

  21. תודה ענת
    שתהיה שנה נהדרת

  22. בזכות חברתי

  23. נחטה=נחרטה, חפיפה=חליפה

  24. אני אגיד לכולם שאפילו
    נגעתי בך ((-:

  25. ואגב, הידעת

  26. וואלה?

להשאיר תגובה

