חמישי תרבות

 
בתקופה הזו של חיי קשה לי ליזום, אני שקועה בתוך עצמי. אך אם מישהו מושיט ידו אלי, אני מיד מושיטה חזרה. יום חמישי היה מן יום שכזה.
 
לקראת צהרים, שמנו פעמינו אל הדרך העולה ירושלימה.
החום שקיבל את פנינו במגרש החניה של מוזיאון ישראל, היה נעים הרבה יותר מהחום אצלינו בשפלה.
בפתח המוזיאון חיכתה לנו חברה ירושלמית, ביחד צעדנו אל התערוכה המרכזית המתקיימת בימים אלה במוזיאון המשתפץ.
 
 
בתערוכה מוצגות יותר מ-200 עבודות מאוסף הסוראליזם של מוזיאון ישראל  שזכה להכרה בינלאומית ולצדן עבודות שיצרו מבשרי הזרם האמנותי החשוב הזה ועבודות מאוחרות של ממשיכי דרכו.
צירופים מופלאים, אוטומטיזם, ביומורפיזם ומטמורפוזה, נופי חלום ותשוקה הם נושאי מפתח בדאדא ובסוראליזם — תנועות חשובות שקמו בין שתי מלחמות העולם. בתערוכה הם מוצגים בציור, בפיסול, בצילום, בהצרפים, בחפצים–מן–המוכן ובקולנוע — מגוון המספק מבט עשיר על שתי התנועות רבות ההשפעה הללו. מוצגות עבודות מאת האמנים הנודעים ארנסט, ארפ, שוויטרס, דושאן, מאן ריי, מגריט, דאלי, מירו, טאנגי, דלוו ואחרים שתרמו תרומה יצירתית מהותית לקבוצה. התערוכה שואבת מהאוסף העשיר לאמנות דאדא וסוראליזם ומורכבת גם מיצירות של אמנים שהושפעו מרעיונותיהם של מייסדי התנועות, ובהן עבודות עכשוויות, המשקפות את הרלוונטיות של דאדא וסוראליזם גם באמנות של היום, כגון המיצב שהוזמן מהאמן מרק דיון.
 
לראות את "הטירה בפירינאס" (1961), של רנה מגריט במלוא גודלה, יופיה והדרה, נותן לה מימד אחר לחלוטין. אני במיוחד אוהבת את הסיפורים שאחרי… איך נולדה היצירה ובאילו נסיבות.
 
 
img480/3170/poemag31je5.jpg
 
 
"המונליזה בשפם וזקן" של דושאן,  שוברת המוסכמות, ומבטאת יותר מכל יצירות הרדי-מייד המטופל או הבלתי מטופל של דושאן את סימני השאלה והערעור כלפי קדושת האמנות, פולחן האמן והיצירה המקורית.

img165/3353/dada1tt3.jpg

 
אתה עומד נפעם מול הפסל המרשים "המלך משחק עם המלכה" של ארנסט מקס. אחד מאוסף הפסלים הפזורים בתערוכה.
 

img201/4295/king1qo6.gif

 
הציור שהכי הרשים אותי, היה ציור של מוסאן בשם "גטה והמטמורפוזה של הצומח" רציתי להביאו לכאן, אך לא מצאתיו.  תצטרכו להסתפק בדגימות שהבאתי ואותו, ללכת לראות בעצמיכם. הנאה מובטחת לכולם.
 
 
משם נדדנו אל היכל הספר. שנים שלא ביקרתי שם. אני אוהבת לגעת בעבר שלנו. לחוש אותו. שם אתה נמצא בתוך אותו עבר מופלא שלנו.
 
img485/2904/israelmuseaum1vo4.png
 

 
הוקסמתי מסיפורו המופלא של כתר ארם צובא. כתב היד המקראי המדויק ביותר של נוסח המסורה שנכתב בטבריה במאה ה 10 לספירה, היה למושא הערצה בקרב יהודי חלב למן המאה ה – 14 והגיע לירושלים בסוף שנות ה – 50. התצוגה מלווה בכתבי יד מקראיים נדירים משלהי הבית השני ומימי הביניים ,ובחפצי יודאיקה ואסלאם .היכל הספר ,המפלס התחתון
כתר ארם צובא הוא כתב-היד העתיק ביותר של התנ"ך בשלמותו המוכר לנו.
 
ומשירת הים: גוויל תורה לא נודע מן המאה ה – 8.  נוסחו דומה להפליא לנוסח המסורה המוכר מן המִצחָפים המאוחרים (המאה ה– 9 ואילך), והוא חוליה מקשרת בין כתבי–היד הקדומים של המקרא משלהי ימי הבית השני שנמצאו במדבר יהוד
לבין כתביו המאוחרים. 
 
 
אפילו על דגם ירושלים בסוף ימי הבית השני, שהעבר לאחרונה מהולילנד למוזיאון לא ויתרנו. ראיתיו לאחרונה בימי היותי מורה בבית הספר בסוף שנות ה- 80, כשליוויתי את כיתות ו` בטיול השנתי לירושלים… 

אחרי ארבע שעות במוזיאון, הגיעה עת "מנוחת הלוחמות" בביתה של חברתנו. נחנו עם רגלים מורמות ומילאנו את ביטננו בסלט טרי טרי.

לקראת ערב שמנו פנינו אל אולם הקונצרטים של אימק"א, באולם מדהים ביופיו. לאחד מסידרת הקונצרטים בפסטיבל "SOUNDING JERUSALEM" פסטיבל למוסיקה קמרית.

 

img54/8061/dscf3135nn7.jpg

 

img67/3014/dscf3142ta6.jpg

"בין עבר להווה" נקרא הערב ויוחד למוסיקה של ארוין שולהופף, מוסיקאי צ`כי לא ידוע שנספה בשואה. מוסיקה כבדה ועצובה. בנוסף לקטעים של ריכארד שטראוס, ובראמס.

ההרכב המוסיקאלי כלל נגנים מאוסטריה, גרמניה וישראל, בראשם חגי שחם הכנר הצעיר המחונן.
 
 
img520/3605/dscf3146tz1.jpg
 
 
חזרנו הביתה עייפות ומתורבתות קצת יותר (-:
ואני, אגרתי קצת כוח לעמוד מול הימים שעוד נכונו לי.
 
 
* בתמונה העליונה, המזרקה של דושאן
16 תגובות ל-“חמישי תרבות

  1. באמת ובתמים…
    שמחה מאד על הבילוי הנפלא שלך בחמישי האחרון

  2. הר הקסמים

    יקרה שלי…
    עוד לא קראתי את הקישורים אבל

  3. תודה יקירתי
    אני אקפוץ לתערוכהe

  4. נגה כוכבית

    מה הסיפור של הטירה?
    אני אוהבת את היצירה אבל אין לי מושג על מה שמאחוריה.

  5. וכמה טוב שיש חברות.. ואת ירושלים..
    יקרה רשומה מעולה!!!

  6. פ נ ל ו פ ה

    איזה יופי של בילוי
    ואיזה כיף שאת משתפת

  7. תודה שהבאת לנו את המוזיאון הביתה:)

  8. יעל כרמי גבאי

    על הדרך, מחכים
    וכבר אני חשה,

  9. נו אז מה הבעיה?
    עכשו קיץ, מתארגנים ליום של כייף

  10. תודה
    אם את אומרת את זה זו ממש מחמאה בשבילי

  11. אני בטוחה שתהני (-:

  12. בשמחה… (-:

  13. השתדלתי (-:

  14. כן זה היה יום כייף אמיתי e

  15. אני שמחה שנהנית
    נעשה גמנחנו יום כייף!

  16. זה ציור מוזמן
    על ידי חבר של מגריט בניו יורק

להשאיר תגובה

