אושוויץ – מוצאי יום כיפור תשס"ז

 
חזרתי הביתה במוצאי החג,
לא ממש חג הייתי קוראת לו וגם מעצבן כזה, אחד מחגי הכפיה היהודיים.
הבטתי אל תיבת הדואר וראיתי במטושטש מעטפה לבנה. פתחתי התיבה ובהבזק של ברק, אני רואה את המילה אושוויצים מול העיניים. מכתב מאושוויץ…
אני אצה נרגשת לתוך הבית, להתיישב ולפתוח המכתב. איזה יופי, דף שכולו משורבט במילים פולניות. מושלם ממש.
הארכיון של אושוויץ שלח אלי מכתב ובו פרטים על אבי (שמו והמספר שלו מופיעים באותיות של קידוש לבנה), כולו בפולנית מזורגגת. כמה "פטריוטי" מצידם, לשלוח מכתב בפולנית – כל כך פולני שבא להקיא.
 
אני מתעשתת, לוקחת נשימה ארוכה, ומתחילה לחפש מילים מוכרות בתוך הטקסט הזר. ישששששששששש, אושוויץ III. אבא כנראה היה שם. אני תמיד ידעתי שהיה באושוויץ הקטן, המדריך שלנו במסע לפולין חשב שזה אושוויץ המקורי (לא בירקנאו) ועכשו כנראה שלזה התכוון אבא אבא ב"קטן", כי הוא באמת נפרד לחלוטין מאושוויץ ויותר קטן. (אני חושבת לעצמי שבכלל לא עצרנו שם במסע, רק עברנו ליד. המדריך ציין שזה המקום של מחנה העבודה שנקרא אושוויץ 3).
 
אני ממשיכה לחפש משמעות בתוך בליל האותיות הפולניות.  Gunthergrube – מילה בגרמנית, קבוצת גיטנר. יופי אני חושבת לעצמי, משהו שאולי יתן לי קצה של חוט של פתרון. רצה לגוגל – ומוצאת:

Gunthergrube w L?dzinach, February 1944 – January 1945, coal
mining in the Piast mine and construction of the Gunther mine, company:
Furstlich Plessische Bergwerks AG, 586 prisoners (January 17, 1945).

כן, יש במה להאחז.  אני רואה את המילה coal – פחם, זוהרת לי בגדול מול העיניים.  אבא תמיד סיפר שעבד במכרות פחם. הנה לי הוכחה. הוא היה שם, זה לא משהו בדיוני או הזוי.  מסתבר שעבד שם עם עוד 586 אסירים.

 
קצה חוט יש לי, ומה עוד? תעלומה, שאולי תבוא על פתרונה לכשיתרגמו לי את המסמך לעברית, אולי ימצאו בו פרטים  נוספים ואולי לא…

 
אושוויץ מגיע אלי בערב יום הכיפורים, ואני מוצאת את זה בצאתו, כמה סימלי, אני חושבת לעצמי, אבא תמיד מבליח אלי בערבו של חג…
 
 
4.10.06
13 תגובות ל-“אושוויץ – מוצאי יום כיפור תשס"ז

  1. חלחלה וקצה חוט
    למצוא את אושוויץ בתיבת הדואר זה דבר שלכאורה מעורר סיוטים.

  2. ע י י ן ע ר ך

    כן, יקירה
    זה מצמרר

  3. אם תרצי….
    אבא שלי יכול וישמח לתרגם לך את המסמך –

  4. פשוט מדהים
    הסימליות הזו, דוקא במוצאי יום כיפור. פשוט מדהים! קול מהעבר. מסר!

  5. אבא ואושוויץ…אושוויץ ואבא
    אושוויץ עבורי היא – אמא, שמספרת לי שאבא [האיש העדין והשתקן] היה שם.

  6. תודה (-:
    אהיה בקשר

  7. גמני חשבתי ככה…

  8. כנראה…
    אני כל כך לא מאמינה בדברים האלה,

  9. וואו איזה סיפור
    כל אחד והאושוויץ שלו…

  10. גמני חשבתי כך…

  11. תודה לאיש ללא שם
    אושוויץ מפתיעה לפעמים

  12. טהור
    כמה יפה כתבת, פ.

  13. פ נ ל ו פ ה

    אבא…….
    מילה עם צליל של אהבה וניגון של מעטפת צמר גפן…

להשאיר תגובה

